domingo, 9 de abril de 2017

Aniversarios Fotografía / Anniversaries Photography (CLXXI) [Abril / April 1-9]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Abril aquí / All anniversaries for April here.
_________________________________________________________

El 1 de Abril es el cumple de

József Pécsi, fotógrafo, innovador y educador húngaro, nacido en 1889 en Budapest (entonces parte del Imperio Austrohúngaro).

Izq./ Left: "Rozi sapkában / El sombrero de Rosi / Rosi's Cap"
Der./ Right: "Női portré / Retrato de una mujer / Portrait of a Woman", 1937. Fotóművészet

"Önarckép sakkal / Autorretrato con ajedrez / Self-portrait With Chess". Face-Boom

Pécsi mantuvo vínculos duraderos con una comunidad de fotografía internacional. Estudió fotografía en el Lehr- und Versuchsanstalt (Instituto de Formación e Investigación) en Munich desde 1909 hasta 1911, y comenzó a recibir reconocimiento internacional poco después de su graduación. En 1911 regresó a Budapest y abrió su propio estudio, donde también ofreció instrucción a aprendices. En 1913 estableció el departamento de fotografía en la Escuela de Dibujo Industrial de Budapest, por lo que se le acredita como fundador de la educación de la fotografía en Hungría. Fue despedido de la enseñanza en 1920 debido a conflictos con el régimen político conservador, pero mantuvo su propio estudio, que sirvió de punto de reunión para estudiantes, entre los que se contaban Eva Besnyö y su amigo György Kepes.

Izq./ Left: "Szél / Viento / Wind"
Der./ Right: "Szemüveges akt / Desnudo con gafas / Nude With Glasses". Fotóművészet

En 1922 Pécsi fue elegido vicepresidente del Gremio Industrial de Fotógrafos de Budapest y trabajó como editor de la revista del gremio, Magyar fotográfia (fotografía húngara). En 1930 publicó el influyente libro Photo und Publizität (Fotografía y publicidad) para promover la mezcla de tipografía, diseño y fotografía en la publicidad de vanguardia, con contribuciones de Kepes y otros. La publicación marca su paso del estilo pictorialista de sus primeros trabajos al modernismo internacional ascendente del período de entreguerras. Los años de la Segunda Guerra Mundial se cobraron su peaje. Se escondió en Rumania por un breve período. Su estudio y negativos fueron destruidos por una bomba en 1945 y, a su regreso a Budapest en 1946, las dificultades financieras y un régimen desfavorable lo obligaron a tomar fotografías de pasaporte para llegar a fin de mes. Sin embargo su pasión por la fotografía y el espíritu innovador no se perdieron; en 1952 patentó un proceso combinado de impresión de pigmentos dúplex bajo el nombre de PEJO. -Kelly Cannon

"Teritett asztal / Juego de mesa / Table Set"
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, c.1930. Fotóművészet


El 2 de Abril es el cumple de

Jeff Wassmann, artista, escritor y teórico estadounidense nacido en 1958, que actualmente reside en Melbourne (Australia). Su primera novela, "The Buzzard", fue publicada en 2012. La obra artística de Wassman incorpora ensamblaje, fotografía, nuevos medios basado en la web y aspectos de culture jamming.

Calle Sur LaSalle, Chicago, Marzo, 1988, parte del extenso ensayo fotográfico "Chicago en la era de Reagan" /
South LaSalle Street, Chicago, March 1988, part of the extended photographic essay "Chicago in the Reagan Era"

Wassmann estudió la teoría postcolonial en la década de 1970 con el mentor, amigo y colega de Edward Said, Ibrahim Abu-Lughod, en el Instituto de Estudios Africanos de la Universidad de Northwestern en Chicago, donde se especializó en ciencias políticas y estudios internacionales. Como parte de su trabajo de curso en Northwestern, Wassmann estudió pintura con Ed Paschke y su entonces asistente Jeff Koons. Posteriormente estudió política parlamentaria en Wellington, Nueva Zelanda, antes de regresar a Chicago, donde trabajó como artista, escritor y fotoperiodista.
Varios acontecimientos en 1980 influirían en la decisión de Wassmann de dejar de lado una carrera planeada desde hace mucho tiempo en el cuerpo diplomático, embarcándose en cambio en el periodismo gráfico. El más importante fue una visita a la exposición "Henri Cartier-Bresson: Fotógrafo" en el Instituto de Arte de Chicago a principios de año, un espectáculo que tendría un profundo impacto en su visión como fotógrafo.

"Autorretrato / Self Portrait", París, 2006

Calle North Wells, Chicago, Mayo, 1985, parte del extenso ensayo fotográfico "Chicago en la era de Reagan" /
North Wells Street, Chicago, May 1985, part of the extended photographic essay "Chicago in the Reagan Era"

En los años venideros Wassmann descubrirá la fotografía en blanco y negro de Robert Frank, Diane Arbus, Garry Winogrand y Lee Friedlander, mientras se desarrollaba una creciente influencia de las imágenes en color de William Eggleston, Joel Meyerowitz, Stephen Shore y Susan Meiselas.
Durante este período las fotografías de Wassmann aparecieron en publicaciones como The New York Times, The Christian Science Monitor, The Economist, Fortune y The Times (Londres). En 1984 su trabajo llamó la atención de Philip Jones Griffiths, el fotógrafo gales y luego presidente de Magnum Photos, quien presentó el portafolios de Wassmann para nominación a la estimada agencia fotográfica francesa.

Avenida Lincoln Norte, Chicago, Agosto de 1988,
parte del extenso ensayo fotográfico "Chicago en la era de Reagan" /
North Lincoln Avenue, Chicago, August 1988,
part of the extended photographic essay "Chicago in the Reagan Era"

En los últimos años de la década Wassmann se dedicó a la fotografía callejera, tomando más de 10.000 diapositivas inéditas en Kodachrome, una obra que el artista tituló "Chicago en la Era Reagan". En marzo de 1989 emigró a Australia.
Como artista visual, Wassmann continúa trabajando bajo el seudónimo del pionero modernista alemán Johann Dieter Wassmann (1841-1898). Es el creador de dos instituciones igualmente ficticias: "The Wassmann Foundation", Washington, D.C. y el "MuseumZeitraum", Lepzig.

Teatro Biógrafo, Avenida Lincoln Norte, Chicago, Agosto de 1988,
parte del extenso ensayo fotográfico "Chicago en la era de Reagan" /
Biograph Theatre, North Lincoln Avenue, Chicago, August 1988,
part of the extended photographic essay "Chicago in the Reagan Era"

Jeff Wassmann en "El Hurgador" / in this blog[Randy Mora (Collage)]


El 3 de Abril es el cumple de

Torbjørn Rødland, fotógrafo noruego nacido en 1970 en Stavanger.

"La medida / The Measure", C-print, 110 x 140 cm., 2010-13. Greenspon Gallery

del libro "Confabulaciones" / from the book "Confabulations", Jun., 2016

Es conocido por sus retratos, naturalezas muertas y paisajes que trascienden sus localizaciones y motivos a menudo banales, y se mueven hacia lo sobrenatural. Su obra ha sido ampliamente expuesta desde finales de los noventa. Su obra fue incluida en la exposición principal de la Bienal de Venecia de 1999. El Museo Astrup Fearnley de Arte Moderno de Oslo organizó una exposición retrospectiva de la obra de Rødland en 2003.

"Ve a la sala VIP Nº6 / Go To The VIP Room #6", C-print, 142,2 x 111,8 cm., 2007. Greenspon Gallery

En colecciones públicas, su obra está presente en el Fondo Nacional de Arte Contemporáneo (París), el Museo Stedelijk (Ámsterdam), el Museo de Arte Contemporáneo de Chicago (Chicago), la Galería de Arte Corcoran (Washington, DC) y el Museo Whitney de Arte Estadounidense. Después de años de cortas estancias en Tokio, Pekín, Melbourne, París, Berlín, Oslo, Tallinn y Nueva York, Torbjørn Rødland ha vivido y trabajado en Los Ángeles desde 2010.

del libro "Confabulaciones" / from the book "Confabulations", Jun., 2016
Con "Confabulaciones", Torbjørn Rødland presenta un conjunto de fotografías analógicas que tergiversan sutilmente recuerdos rotos y fantasías de la infancia. "Confabulaciones" distorsiona los hechos para obtener la verdad. La fragmentación no es ni rechazada ni inducida en este abordaje unitario, sino vista como punto de partida para nuevas conexiones. Entre millones de nombres tontos, Rødland busca una nueva alma. /
With Confabulations, Torbjørn Rødland presents a set of analogue photographs that subtly misrepresents broken memories and childhood fantasies. Confabulations distorts facts to get to truth. Fragmentation is neither rejected nor induced in this unitary approach, but seen as a starting point for new connections. Beneath a million silly memes Rødland is looking for new soul.


El 4 de Abril es el cumple de

Johan van der Keuken, cineasta documentalista holandés, autor y fotógrafo nacido en 1938.
En una carrera que duró 42 años, Van der Keuken produjo 55 documentales, seis de los cuales ganaron ocho premios. También escribió nueve libros sobre fotografía y películas, su campo de interés. Por todos sus esfuerzos, recibió siete premios por la obra de toda una vida, y otro por sus fotografías.

"Wij Zijn 17 / Tenemos 17 / We Are 17"

Comenzó su carrera en la fotografía a la edad de 12 años. Cinco años más tarde, en 1955, publicó su primer libro de fotografías, titulado zijn Wij 17 ("Tenemos diecisiete"). Al año siguiente, asistió a cursos de la IDHEC de París, porque, dijo, "no había becas para los que querían estudiar fotografía", y comenzó a realizar sus primeras películas. Sus fotos y textos sobre el cine y la fotografía se publicaron en varias revistas. Hizo un breve paso por Haagse Post como crítico de cine (1960-1961).
A principios de la década de 1960, se dedicó a la realización de sus documentales, con una atrevida experimentación, y despliegue de subjetividad. Filmaba sus propias imágenes, a menudo con tomas largas, detalles, jugando con la repetición, el movimiento, emergiendo rápidamente como un cineasta con talento. A mediados de la década de 1970 su popularidad creció, y su obra comenzó a mostrarse en Montreal y París.

"Wij Zijn 17 / Tenemos 17 / We Are 17"

"Wij Zijn 17 / Tenemos 17 / We Are 17"

Las películas de Johan van der Keuken tienen algo orgánico. En una búsqueda constante, reutiliza sus imágenes, yuxtaponiéndolas de manera diferente en diferentes películas, centrándose en la edición, para lograr un lenguaje cinematográfico sensorial.
Murió en 2001.

"Wij Zijn 17 / Tenemos 17 / We Are 17"
Fotografiado y publicado cuando tenía apenas 17 años, esta "fotonovela" arquetípica es el primer libro de Johan van der Keuken, quien se convirtió en un influyente cineasta documental, autor y fotógrafo. Con retratos íntimos de los amigos y colegas de van der Keuken, Wij Zijn 17 ofrece una mirada fascinante la cultura joven holandesa de posguerra /
Shot and published when he was just 17 years old, this archetypal 'photonovel' is the first book by Johan van der Keuken, who would become an influential documentary filmmaker, author, and photographer. With intimate portraits of van der Keuken's friends and peers, Wij Zijn 17 provides a fascinating insight into Dutch post-war youth culture.


El 5 de Abril es el cumple de

Herbert Bayer, diseñador gráfico, pintor, fotógrafo, escultor, director de arte, arquitecto, ambientalista e interiorista austríaco-estadounidense, nacido en 1900, ampliamente reconocido como el diseñador de publicidad más innovador de la Escuela de la Bauhaus, a la que perteneció. Su trabajo destaca por la temprana introducción de la fotografía en los años 1920.

"Poco antes del amanecer / Shortly before Dawn"
Gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 1936. Lempertz

"Huesos con mar / Bones With Sea", gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 1936. Lempertz

Fue aprendiz del artista Georg Schmidthammer en Linz. Habiendo dejado el taller para estudiar en la Colonia de Artistas de Darmstadt, se interesó por el manifiesto Bauhaus de Walter Gropius. Después de estudiar durante cuatro años en la Bauhaus con profesores como Wassily Kandinsky, Paul Klee y László Moholy-Nagy, Gropius nombró a Bayer director de impresión y publicidad.

"Urbanita solitario / Lonely Metropolitan", 1932. Pinterest

"Wall With Shingles", gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 1936. Lempertz

En 1928 Bayer dejó la Bauhaus para convertirse en director artístico de la oficina de Berlín de la revista Vogue. Permaneció en Alemania mucho más tarde que la mayoría de los otros progresistas. En 1936 diseñó un folleto para la Deutschland Ausstellung, una exposición para turistas en Berlín durante los Juegos Olímpicos de 1936 - el folleto celebraba vida en el Tercer Reich y la autoridad de Hitler. Sin embargo en 1937 las obras de Bayer se incluyeron en la exposición de propaganda nazi "arte degenerado", tras lo cual dejó Alemania y viajó a Italia.
En 1938 Bayer se estableció en la ciudad de Nueva York, donde tuvo una larga y distinguida carrera en casi todos los aspectos de las artes gráficas.
Murió en 1985.

"Humanamente imposible (Autorretrato) / Humanly Impossible (Self-Portrait)", fotomontaje / photomontage
gelatinobromuro de plata / gelatin silver print, 1936 (print / copia 1932-37). MoMA

Herbert Bayer en "El Hurgador" / in this blog[Magia de los Objetos (Fotografía)]


El 6 de Abril es el cumple de

Robert Hamblin, fotógrafo sudafricano nacido en 1969. Trabaja y vive en Ciudad del Cabo.
Hamblin comenzó como fotógrafo comercial independiente, especializado en televisión y artes escénicas. Las artes lo influenciaron fuertemente y se pasó a la fotografía artística. Los primeros temas de su obra fueron principalmente de las artes. Su obra posterior se ocupa de cuestiones de género e identidad, y es el centro de gran parte de su trabajo actual.

"Idioma de hija / Daughter Language", 2015

La primera exposición de Hamblin en 1993 fue un estudio de mujeres sudafricanas muy conocidas en el que utilizó sus relaciones con mujeres que trabajaban en las artes dramáticas. En 1995 se tomó un año para cuidar de su padre, que estaba muriendo de SIDA. Esta experiencia tuvo una fuerte influencia en su obra posterior. Su siguiente exposición, Millennium Man (1996), fue un examen de la confrontación entre los hombres y las nociones percibidas de masculinidad en un mundo que se ha vuelto más feminizado. El género, las identidades y las construcciones poder son un fuerte núcleo temático en la obra de Hamblin y Millennium Man fue su primera exploración de este tema.
Los años 90 vieron a Hamblin alcanzar el éxito en forma de reconocimiento público a su fotografía, su obra se incluyó en varias publicaciones impresas y digitales e hizo varias apariciones de la televisión.

"El hombre del milenio / Millenium Man", 1998

"La Colonia / The Colony", 2013

Hamblin pasó de mujer a hombre a los 40 años y es un activista y defensor de los derechos de las personas transgénero, utilizando su propia vida y carrera para dar visibilidad a la lucha. "La mayoría de nosotros entiende lo que es ser lesbiana, gay o bisexual, pero ser transgénero es un tema que todavía tiene que salir del armario", dijo.

"The Post Xtian", 2000


El 7 de Abril es el cumple de

Alexandra "Ra" o "Lexie" Dreyfus, directora, fotógrafa, escritora, actriz, cantante y video blogger estadounidense, nacida en 1986 en Los Angeles, California. Es conocida por su trabajo fotografiando celebridades, retratando a Sarah Genatiempo en la serie de Internet lonelygirl15 y su spin-off LG15: The Resistance.



Apareció en telenovelas, comerciales y en cajas de Barbie, como el rostro de Mattel. Asistió a la UCSB para estudiar psicología, pero en 2005 se trasladó a Alemania, donde se formó con un fotógrafo de Vogue.
Se mudó de nuevo a Los Ángeles y trabajó en producción para Bully Pictures y Bullrun. Luego pasó a trabajar como estrella en la webserie Lonelygirl15.
Así comenzó una exitosa carrera de actriz en Londres, donde también escribió una columna de opinión para la revista británica Dapper. Luego pasó a ser directora de PR y directora en Los Ángeles para Digital Playground, obteniendo una nominación a la Mejor Imagen AVN por su guión de Assassins.



Durante un tiempo Alexandra trabajó para Paris Hilton, tras lo cual se mudó a Nueva York y se hizo un nombre como fotógrafa artística: Ra Dreyfus.
Alexandra trabajó recientemente con el CEO y presidente de la empresa de marketing NCompasss International, en el desarrollo y producción de eventos para clientes como Activision, CAA y Best Buy, y espectáculos para artistas como Alicia Keys, Lady Gaga, Kanye West y Joseph Arthur.
Dos piezas de su exposición de arte "Demonios" se presentaron en el Louvre en París.



El 8 de Abril es el cumple de

Kate Barry, fotógrafa de moda británica nacida en 1967, que trabajó para Vogue y The Sunday Times Magazine.


Isabelle Huppert en "El Hurgador" / in this blog[Youssef Nabil (Fotografía)]


Monica Bellucci en "El Hurgador" / in this blog[Todos los enlaces / All links]

Barry era la hija de la actriz y cantante británica Jane Birkin y del compositor John Barry. Se trasladó de Gran Bretaña a Francia de niña, y fue criada por su madre y su socio Serge Gainsbourg. No tuvo contacto con su padre biológico durante su infancia, creyendo que estaba muerto hasta los 13 años cuando su madre y Serge Gainsbourg se separaron, y en ese momento Barry volvió a establecer contacto con ella.



Tenía dos medio hermanas por parte de su madre: la actriz y cantante franceses Charlotte Gainsbourg y la actriz y cantante Lou Doillon.
Barry se hizo adicta a las drogas siendo adolescente. Después de recuperarse, estableció un centro de recuperación de drogadictos en París. Es conocida por sus fotografías íntimas de famosos. Trabajó con frecuencia con su madre y hermanas, y también fue responsable de la portada del álbum debut de Carla Bruni "Quelqu'un m'a dit".


Sofia Coppola en "El Hurgador" / in this blog[Asonancias (XL)], [Asonancias (XLI)], [Victor Grasso (II, Pintura)]

El 11 de diciembre de 2013, Barry murió como resultado de una caída de su apartamento de la cuarta planta en el 16º distrito de París, en lo que se asume que fue un suicidio.


Vanessa Paradis en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (LXXII)], [Aniversarios Fotografía (CCV)]


Hoy, 9 de Abril, es el cumple de

Hansel Mieth, fotoperiodista nacida en Alemania (como Johanna Mieth en Oppelsbohm, 1909) que trabajó para la revista LIFE. Fue mejor conocida por su fotografía social que registró las vidas de los estadounidenses de clase trabajadora entre las décadas de 1930 y 1940.

"Sin título / Untitled" 1936, 1943 spring. (Hansel Mieth/Otto Hagel Archive)
© 1998 Center for Creative Photography, The University of Arizona Foundation. The Press Democrat

"Pastoras Navajo en Nuevo México (Madre india mostrando a su niño /
Navajo Herders in New Mexico (Indian Mother Showing Her Child)" - 1941
 (Hansel Mieth/Otto Hagel) Collection Center for Creative Photography
© 1998 Center for Creative Photography, The University of Arizona Foundation. The Press Democrat

Huyó de casa a los 15 años y trabajó en fábricas antes de emigrar a los Estados Unidos en 1930 para unirse a su amante y compañero fotógrafo Otto Hagel (1909-1973). La pareja se encontró en medio de la Gran Depresión y trabajaron como campesinos migrantes durante varios años. Durante ese tiempo comenzaron a fotografiar las brutales condiciones de trabajo y el sufrimiento que vieron a su alrededor, después de adquirir una cámara Leica de segunda mano. En San Francisco, Sacramento y en las ciudades rurales en las que trabajaban, fotografiaron las amargas huelgas laborales y a los trabajadores sin hogar. Estuvieron involucrados con la Film and Photo League de San Francisco a principios de los años treinta, y comenzaron a vender sus propias fotografías a revistas.

"Jóvenes comentando las noticias del día / Young boys talk over the day's news", Harlem, 1938
Hansel Mieth - The LIFE Picture Collection/Getty Images. Vintage Everyday

"Niños en una calle de Harlem / Children on a Harlem street", 1938. Vintage Everyday

En 1937 Mieth se unió al personal de LIFE (la segunda mujer fotógrafa en hacerlo), y ella y Otto (con quien se casó en 1940) se mudaron a Nueva York. Él era entonces aún ciudadano alemán, así que para escapar del internamiento durante la Segunda Guerra Mundial la pareja huyó a un remoto rancho cerca de Santa Rosa en el norte de California. Mieth continuó aceptando encargos de fotografía para LIFE, mientras que Hagel nunca salía del rancho de Singing Hills.
Durante la Guerra Mieth fotografió a los japoneses estadounidenses que habían sido sacados de sus hogares e internados por el gobierno de Roosevelt. A principios de los años cincuenta, la negativa de la pareja a comparecer ante el Comité de Actividades Antiamericanas de la Cámara (donde se les había requerido dar los nombres de sus amigos en el movimiento obrero) llevó a que Mieth perdiera su trabajo en LIFE ya ser incluida en las listas negras. Despreciados por sus antiguos amigos, la pareja se retiró a su rancho en California, donde criaron ganado y donde Mieth comenzó a pintar. Murió en Santa Rosa, California, en 1998.

"Tres chicos de la mano / Three young boys hold hands", Harlem, 1938. Vintage Everyday

La historia de la vida de Mieth fue contada en un documental de una hora titulado "Hansel Mieth: Fotógrafa vagabunda", dirigido por Nancy Schiesari, que se emitió en la serie PBS' Independent Lens en 2003.
El archivo completo de la obra de Hansel Mieth se encuentra en el Centro de Fotografía Creativa (CCP) de la Universidad de Arizona en Tucson, que también administra los derechos de autor de su trabajo.

"Un macaco en Puerto Rico / A Rhesus Monkey in Puerto Rico", 1938.
Hansel Mieth—The LIFE Picture Collection/Getty Images. Time
Según contó Mieth en una entrevista de 1993 con John Loengard, publicada en su libro "Fotógrafos de LIFE: Lo que vieron", hizo la fotografía mientras cubría un estudio de primates de la Escuela de Medicina de Harvard en el pequeño Cayo Santiago, en la costa este de Puerto Rico:
"Una tarde todos los doctores estaban ausentes (dijo Mieth a Loengard), y un niño vino corriendo hacia mí y me dijo: "Hay un mono en el agua".
Bajé, y ese mono estaba realmente empeñado en algo. Me eché la Rolleiflex al hombro y salí nadando. Finalmente, estaba frente al mono. No creo que le gustara, pero se sentó en ese arrecife de coral, y tomé una docena de disparos" /
As Mieth explained in a 1993 interview with John Loengard, published in his book, LIFE Photographers: What They Saw, she made the photograph while covering a Harvard Medical School primate study on tiny Cayo Santiago, off the east coast of Puerto Rico:
"One afternoon all the doctors were away [Mieth told Loengard], and a little kid came running to me and said, "A monkey's in the water."
I came down, and that monkey was really going hell-bent for something. . . . I threw my Rolleiflex on my back and swam out. Finally, I was facing the monkey. I don't think he liked me, but he sat on that coral reef, and I took about a dozen shots."


Textos en inglés / English translation

On April 1 is the birthday of

József Pécsi, Hungarian photographer, innovator, and educator, born in 1889 in Budapest (then part of the Austro-Hungarian Empire).
Pécsi maintained lifelong ties with an international photography community. He studied photography at the Lehr- und Versuchsanstalt (Training and research institute) in Munich from 1909 to 1911, and began receiving international recognition soon after graduation. In 1911 he returned to Budapest and opened his own studio, where he also offered instruction to apprentices. In 1913 he established the photography department at the Budapest School of Industrial Drawing, for which he is credited as the founder of photography education in Hungary. He was dismissed from teaching in 1920 due to conflicts with the conservative political regime but maintained his own studio, which served as a gathering place for students, including Eva Besnyö and her friend György Kepes.
In 1922 Pécsi was elected vice president of the Budapest Industrial Guild of Photographers and served as editor of the guild’s journal, Magyar fotográfia (Hungarian photography). In 1930 he published the influential book Photo und Publizität (Photography and publicity) to promote the blending of typography, design, and photography in avant-garde advertising, with contributions from Kepes and others. The publication marks his crossover from the Pictorialist style of his early work to the ascendant international modernism of the interwar period. The World War II years took their toll: he hid in Romania for a brief period; his studio and negatives were destroyed by a bomb in 1945; and, upon his return to Budapest, in 1946, financial hardship and an unfavorable regime forced him to take passport photographs to make ends meet. His passion for photography and innovative spirit were not lost, however; in 1952 he patented a combined duplex Pigment print process under the name PEJO. —Kelly Cannon

On April 2 is the birthday of

Jeff Wassmann,  American artist, writer and theorist born in 1958, currently living in Melbourne, Australia. His first novel, The Buzzard, was released in October 2012. Wassmann's art work incorporates assemblage, photography, web-based new media and aspects of culture jamming.
Wassmann studied postcolonial theory in the 1970s with Edward Said's mentor, friend and colleague, Ibrahim Abu-Lughod, at Northwestern University's Institute for African Studies in Chicago, where he majored in political science and international studies. As a part of his course-work at Northwestern, Wassmann studied painting with Ed Paschke and his then assistant Jeff Koons. He later studied parliamentary politics in Wellington, New Zealand before returning to Chicago, where he worked variously as an artist, writer and photojournalist.
Several events in 1980 would influence Wassmann's decision to sideline a long-planned career in the diplomatic corps, embarking instead on photojournalism. The most seminal was a visit to the exhibition Henri Cartier-Bresson: Photographer at the Art Institute of Chicago early in the year, a show that would have a profound impact on his vision as a photographer.
In the coming years Wassmann would discover the black and white photography of Robert Frank, Diane Arbus, Garry Winogrand and Lee Friedlander, while coming under the increasing influence of the color imagery of William Eggleston, Joel Meyerowitz, Stephen Shore and Susan Meiselas.
During this period Wassmann's photography appeared in publications including The New York Times, The Christian Science Monitor, The Economist, Fortune and The Times (London). In 1984 his work took the notice of Philip Jones Griffiths, the Welsh photographer and then president of Magnum Photos, who put forward Wassmann's portfolio for nomination to the esteemed French photo agency.
In the closing years of the decade Wassmann dedicated himself to street photography, shooting over 10,000 unpublished Kodachrome slides in a body of work the artist titles Chicago in the Reagan Era. In March 1989, he emigrated to Australia.
As a visual artist, Wassmann continues to work under the nom de plume of the pioneering German modernist Johann Dieter Wassmann (1841–1898). He is the creator of two equally fictitious institutions, The Wassmann Foundation, Washington, D.C. and MuseumZeitraum Leipzig.

On April 3 is the birthday of

Torbjørn Rødland, Norwegian photographer born in 1970 in Stavanger.
He's known for portraits, still lives and landscapes that transcend their often banal settings and motifs and move into the otherworldly. Since the late 1990s, his work has been exhibited widely. It was included in the main exhibition of the 1999 Venice Biennale. The Astrup Fearnley Museum of Modern Art in Oslo arranged a retrospective exhibition of Rødland’s work in 2003.
Public collections also include Fonds national d'art contemporain (Paris), Stedelijk Museum (Amsterdam), Museum of Contemporary Art Chicago (Chicago), The Corcoran Gallery of Art (Washington, DC) and the Whitney Museum of American Art (New York City). After years of short stays in Tokyo, Beijing, Melbourne, Paris, Berlin, Oslo, Tallinn and New York City, Torbjørn Rødland has lived and worked in Los Angeles since 2010.

On April 4 is the birthday of

Johan van der Keuken, Dutch documentary filmmaker, author, and photographer born in 1938.
In a career that spanned 42 years, Van der Keuken produced 55 documentary films, six of which won eight awards. He also wrote nine books on photography and films, his field of interest. For all his efforts, he received seven awards for his life work, and one other for photography.
He began his career in photography at the age of 12. Five years later, in 1955, he published his first book of photographs, entitled zijn Wij 17 ("We are seventeen"). The following year, he attended IDHEC courses in Paris because, he said, "there were no scholarships for those who wanted to study photography", and began to make his first films. His photos and texts on film and photography were published in various magazines. He made a brief passage for Haagse Post as a film critic (1960-1961).
At the beginning of the decade of 1960, he was dedicated to the realization of documentaries, with a daring experimentation, and display of subjectivity. He filmed his own images, often with long takes, details, playing with repetition, movement, quickly emerging as a talented filmmaker. In the mid-1970s his popularity grew, and his work began to be shown in Montreal and Paris.
Johan van der Keuken's films have something organic. In a constant search, he reuses his images, juxtaposing them differently in different films, focusing on editing, to achieve a sensorial cinematic language.
He died in 2001.

On April 5 is the birthday of

Herbert Bayer, Austrian and American graphic designer, painter, photographer, sculptor, art director, architect, environmental and interior designer, born in 1900, who was widely recognized as the most innovative advertising designer of the Bauhaus School to which he belonged. His work stands out for the early introduction of photography in the 1920s.
He was apprenticed under the artist Georg Schmidthammer in Linz. Leaving the workshop to study at the Darmstadt Artists' Colony, he became interested in Walter Gropius's Bauhaus manifesto. After Bayer had studied for four years at the Bauhaus under such teachers as Wassily Kandinsky, Paul Klee and László Moholy-Nagy, Gropius appointed Bayer director of printing and advertising.
In 1928, Bayer left the Bauhaus to become art director of Vogue magazine's Berlin office. He remained in Germany far later than most other progressives. In 1936 he designed a brochure for the Deutschland Ausstellung, an exhibition for tourists in Berlin during the 1936 Olympic Games - the brochure celebrated life in the Third Reich, and the authority of Hitler. However, in 1937, works of Bayer's were included in the Nazi propaganda exhibition "Degenerate Art", upon which he left Germany. Upon fleeing Germany, he traveled in Italy. 
In 1938 Bayer settled in New York City where he had a long and distinguished career in nearly every aspect of the graphic arts.
He died in 1985.

On April 6 is the birthday of

Robert Hamblin, South African photographer born in 1969. He works and lives in Cape Town.
Hamblin started as a freelance commercial photographer, specialising in television and the performing arts. The arts influenced him strongly and he became a fine art photographer. The early themes of his work were primarily sourced from the arts. Hamblin's later work is preoccupied with gender and identity and is the focus of much of his current work.
Hamblin's first exhibition in 1993 was a study of well-known South African women in which he made use of his relationships with women working in the dramatic arts. In 1995 he took a year off to take care of his father, who was dying of AIDS. This experience had a strong influence on his later work. His next exhibition, Millennium Man (1996), was an examination of the confrontation between men and perceived notions of masculinity in a world that has become more feminised. Gender, identities and the constructs of power are a strong thematic focus in Hamblin's work and Millennium Man was his first exploration of this theme.
The 90s saw Hamblin achieve success in the form of public recognition for his photography, he was reviewed in various print and digital publications and made various television appearances.
Hamblin transitioned from female to male at the age of 40 and is a vocal defender, activist and advocate of the rights of transgender persons, using his own life and career to lend visibility to the struggle. "Most of us understand what being lesbian, gay or bisexual is all about, but being transgendered is an issue that still has to come out of the closet," he said.

On April 7 is the birthday of

Alexandra "Ra" or "Lexie" Dreyfus, American director, photographer, writer, actress, singer, and video blogger born in 1986 in Los Angeles, California. She is best known for her work photographing celebrities, portraying Sarah Genatiempo in the Internet series lonelygirl15 and its spinoff LG15: The Resistance.
As a young adult she appeared in soap operas, commercials and on Barbie boxes, as the face of Mattel. She attended UCSB to study psychology, but in 2005, Alexandra moved to Germany, where she trained under a Vogue photographer.
She moved back to LA, and worked in production for Bully Pictures and Bullrun car rallies. Alexandra then went on to star on the webseries, Lonelygirl15 –
Thus launched a successful acting career in London, where she also wrote an opinion column for British magazine Dapper. She then went on to become a PR manager and head-writer in LA for Digital Playground, earning a Best Picture AVN Nomination for her script, Assassins.
For a time, Alexandra worked for Paris Hilton, after which she moved to New York City and developed a name for herself as fine art photographer, Ra Dreyfus.
Alexandra recently worked with the CEO and president of a marketing company, NCompasss International, in the development and production of events for blue chip clients such as Activision, CAA and Best Buy, and shows for artists including Alicia Keys, Lady Gaga, Kanye West, and Joseph Arthur.
Two pieces from her fine art exhibition 'Demons' were featured in the Louvre in Paris.

On April 8 is the birthday of

Kate Barry, British fashion photographer born in 1967, who worked for Vogue and The Sunday Times Magazine.
Barry was the daughter of British actress and singer Jane Birkin and the composer John Barry. She moved from Britain to France as a child, and was raised by her mother and her partner Serge Gainsbourg. She had no contact with her biological father during her childhood, believing he was dead until she was 13 when her mother and Serge Gainsbourg separated at which point Barry re-established contact with her.
She had two half-sisters on her mother's side, French actress and singer Charlotte Gainsbourg and actress and singer Lou Doillon.
Barry became addicted to drugs as a teenager. After recovering she set up a centre for recovering drug addicts in Paris. She is known for her intimate photographs of famous people. She worked frequently with her mother and sisters, and was also responsible for the album cover of Carla Bruni’s debut album Quelqu'un m'a dit.
On 11 December 2013, Barry died as a result of a fall from her fourth floor apartment in the 16th arrondissement of Paris, in what was assumed to be a suicide.

Today, April 9, is the birthday of

Hansel Mieth, German-born (as Johanna Mieth in Oppelsbohm, 1909) photojournalist who worked on the staff of LIFE Magazine. She was best known for her social commentary photography which recorded the lives of working class Americans in the 1930s and 1940s.
She ran away from home at the age of 15 and did factory work before emigrating to the United States in 1930 to join her lover and fellow photographer Otto Hagel (1909–1973). The couple found themselves in the midst of the Great Depression and worked as migrant farm labourers for several years. During that time they began to photograph the brutal working conditions and suffering they saw around them, after acquiring a second-hand Leica camera. In San Francisco, Sacramento, and in the rural towns they worked in, they photographed the bitter labour strikes and the working homeless. They were involved with the San Francisco Film and Photo League during the early 1930s, and began to sell their own photographs to magazines.
In 1937 Mieth joined the staff of LIFE Magazine (only the second woman photographer to do so), and she and Otto (whom she married in 1940), moved to New York. He was then still a German citizen, so in order to escape internment during the Second World War the couple fled to a remote ranch near Santa Rosa in northern California. Mieth continued to accept photography assignments for LIFE, while Hagel never left the Singing Hills Ranch.
During the War Mieth photographed Japanese Americans who had been taken from their homes and interned by the Roosevelt government. In the early 1950s, the couple's refusal to appear before the House Un-American Activities Committee (where they would have been required to name names of their friends in the labour movement) led to Mieth's losing her job at LIFE, and to their being unofficially blacklisted. Shunned by their former friends, the couple retired to their ranch in California where they raised livestock and where Mieth took up painting. She died in Santa Rosa California in 1998.
Mieth's life story was told in a one-hour documentary titled Hansel Mieth: Vagabond Photographer, directed by Nancy Schiesari, which aired on PBS' Independent Lens series in 2003.
The full archive of Hansel Mieth's work is located at the Center for Creative Photography (CCP) at the University of Arizona in Tucson, which also manages the copyright of her work.

No hay comentarios:

Publicar un comentario