sábado, 24 de enero de 2015

Aniversarios (LIV) [Enero / January 18-24]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Enero aquí / All anniversaries for January here.
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El 18 de Enero es el cumple de

Antoine Pevsner, escultor nacido en Klimavichy, Rusia, en 1888.
Junto con su hermano Naum Gabo, recibió una primera formación científica que le aportó el espíritu de investigación con el que toda su obra se desarrolla.
En 1911 abandonó la Academia de Bellas Artes de San Petersburgo y viajó a París, donde admiró los trabajos de Delaunay, Gleizes, Metzinger y Léger.
En una segunda visita a París en 1913, conoce a Modigliani y a Alexander Archipenko, que estimulan su interés hacia el cubismo; en ese mismo año ve la exposición de Umberto Boccioni sobre construcciones arquitectónicas, que le interesa profundamente. Tras pasar los años de guerra en Oslo, vuelve a Rusia en 1917 y enseña, con Kandinsky y Malevich, en la Academia de Bellas Artes de Moscú.
En 1920, Pevsner y Gabo publican el Manifiesto Realista, en donde afirman que el arte tiene un valor absolutamente independiente y una función que desempeñar en la sociedad, ya sea capitalista, socialista o comunista, dejando clara su postura frente al constructivismo y al suprematismo. En 1923 se instala definitivamente en París, obteniendo la ciudadanía francesa en 1930.
Murió en 1962.

"Tercera y cuarta dimensión / Third and Fourth Dimension", Avenida Johan de Witt
(La Haya, Holanda / Netherlands)
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Lincon Muteta, escultor zimbabuense nacido en 1975.
Nativo de la zona Highfield de Harare, Muteta es el más joven de cuatro en una familia que se origina en Mutoko; su tótem es "Soko Murehwa", o el mono.
Comenzó a esculpir en 1989, mientras estudiaba en la escuela secundaria en Harare, después se convirtió en ayudante de Danny Kanyemba. Moisés Masaya le animó a empezar a trabajar por su cuenta como escultor a tiempo completo.
Tiene un gran amor por la cultura shona y esto, unido a su capacidad imaginativa e innovadora, han asegurado que su trabajo sea de muy alta calidad, y le ha ganado la admiración de los coleccionistas de todo el mundo.
Lincon basa su trabajo en los acontecimientos del día a día que le interesan, y los sentimientos y las emociones de las personas que le rodean. Sus rostros y gestos reflejan las alegrías y tristezas experimentadas por la población en expansión de Chitungwiza, suburbio donde también vive.
Cuando se le pregunta sobre su motivación para esculpir Lincon dice: "Creo que Dios me dio el talento y el coraje para esculpir, con el fin de recuperar nuestro patrimonio cultural que se desvanece, por el bien de las generaciones futuras."

"El Juez / The Judge", piedra Shona / Shona Stone


El 19 de Enero es el cumple de

Paul Cézanne, pintor francés postimpresionista nacido en 1839, considerado el padre de la pintura moderna. Murió en 1906.
Más imágenes e información en posts previos.

"Naturaleza muerta, botella de licor de menta / Still life, Peppermint Bottle"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 65,7 x 82 cm., 1895.

Paul Cézanne en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All links]
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Georg Roemer, escultor alemán nacido en 1868 en Bremen.
Estudió en Dresde, Berlín, París, Roma y Florencia. Fue alumno de Adolf von Hildebrand. Entre sus obras encontramos los relieves de la cornisa de la fachada principal del teatro municipal de Lübeck, compuesto por la figura central de Apolo y las nueve musas, escoltadas a los lado por las figuras alegóricas de la Comedia y Tragedia.
Durante la Primera Guerra Mundial (1915), y bajo la dirección de Harry Maasz, realizó un monumento funerario en memoria del hijo de Ida Boy-Eds para el cementerio de Lübeck. Junto con un monumento a los voluntarios de la guerra Carl Schütt fueron sus dos primeros trabajos locales.
Otros encargos realizados por el escultor fueron las esculturas para la Kunsthalle de Bremen, cuatro figuras de bronce y el busto del alcalde de Bremen, Otto Gildemeister. También creó la estatua de Ludwig Franzius.
Murió en 1922.

Bronzegruppe "Wilde Pferde" / Grupo escultórico en bronce "Caballos salvajes" / 
Bronze Group "Wild Horses", Bavariapark (Múnich, Alemania / Germany)


El 20 de Enero es el cumple de

Mark Ryden, artista estadounidense nacido en 1963, parte del movimiento del Surrealismo Pop, o "Lowbrow". Se le ha llamado "el abuelo del surrealismo pop". Su estética se desarrolla a partir de sutiles amalgamas de diversas fuentes: desde Ingres, David y otros clasicistas franceses hasta los "Little Golden Books".
Ryden también obtiene inspiración de cualquier cosa que evoque misterio: juguetes antiguos, modelos anatómicos, animales de peluche, esqueletos y artículos religiosos encontrados en mercados de pulgas.
Entre 1988 y 1998, Ryden se ganó la vida como artista comercial. Durante este período creó numerosas carátulas para álbumes incluidos "Dangerous" de Michael Jackson y "One Hot Minute" de Red Hot Chili Peppers'. También portadas para libros, como novelas de Stephen King. En 1994 su trabajo apareció en la portada de Juxtapoz, una revista dedicada al arte "Lowbrow", gracias a Robert Williams, antiguo miembro del colectivo "Zap Comix".
Ryden se crio en el sur de California y su muestra debut tuvo lugar en Pasadena, California, en 1998 ("The Meat Show").

"Apología / Apology", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 61 x 81,3 cm., 2006.
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Jesús Fructuoso Contreras, escultor mexicano nacido en 1866. Gracias al apoyo que recibió por parte del gobierno de Porfirio Díaz, fue capaz de trabajar en varios monumentos, incluyendo veinte esculturas de bronce en el Paseo de la Reforma en la Ciudad de México.
Recibió su educación primaria en la escuela de Plácido Jiménez, donde estudió dibujo. Tal fue su éxito que a los 14 años, sus compañeros de clase y maestros lo apoyaron para continuar sus estudios en la Escuela Nacional de Bellas Artes en la Ciudad de México. A la edad de 21 recibió una beca del gobierno para estudiar en París.
Uno de sus mayores logros fue fundar, con el apoyo del gobierno de Aguascalientes, la Fundición Artística Mexicana, donde fueron creadas algunas de las esculturas en el Paseo de la Reforma.
Murió en 1902.

"Malgré Tout", Museo Nacional de Arte, Ciudad de México, México. Foto / Photo: Luisalvaz

Jesús Fructuoso Contreras en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CXXXIV-1)]


El 21 de Enero es el cumple de

Adriaen van der Werff, pintor, escultor y arquitecto holandés nacido en Kralingen, cerca de Róterdam, en 1659.
Fue alumno de Eglón van der Neer. El Elector Palatino, de quién fue pintor de cámara, encantado con su talento, le asignó una pensión y le nombró noble. Pintó por lo general pequeñas escenas históricas, escenas de la vida privada y retratos.
Van der Werff fue considerado por sus contemporáneos como el más grande pintor holandés de su tiempo, antes de ser acusado de traicionar la tradición naturalista holandesa en el siglo XIX.
Su hermano menor, Pieter van der Werff (1661-1722), fue alumno suyo.
Adriaen van der Werff murió en 1722.

"Autorretrato con el retrato de su esposa Margaretha van Rees y su hija María / 
Self-portrait with the portrait of his wife Margaretha van Rees and their daughter Maria"
Óleo sobre lienzo montado sobre panel / oil on canvas mounted on panel, 81 x 65,5 cm., 1699
Rijksmuseum Twenthe (Enschede, Holanda / Netherlands)
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René Iché, escultor francés nacido en 1897.
Luchó en la Primera Guerra Mundial, donde fue herido y gaseado. Después de la guerra se licenció en Derecho, cambió su vida y estudió escultura con Antoine Bourdelle y arquitectura con Auguste Perret. En 1927 su monumento pacífica de Ouveillan (un pórtico moderno Monumental en el sur de Francia) fue muy apreciado. Durante su primera exposición individual en 1931, dos esculturas fueron adquiridas por el Museo Nacional de Arte Moderno de París (ahora en el Centro Pompidou) y el Museo Boijmans Van Beuningen de Rotterdam.
Iché fue un muy buen amigo de Max Jacob, y cercano a Guillaume Apollinaire, Picasso, Jacques Lipchitz, Zadkine y amigo de la infancia de Joe Bousquet. Esculpió los rostros de André Breton, Paul Éluard y Federico García Lorca.
Fue uno de los 200 pioneros de la resistencia francesa (estaba en el Grupo del Museo del Hombre) durante el verano de 1940 y participó en las exposiciones de arte degenerado. Esculpió La déchirée (El Desgarro), que fue llevado a Londres y se le entregó al general Charles de Gaulle, convirtiéndose en uno de los símbolos de la resistencia francesa.
Murió en 1954.

"Jeune Tarentine / Joven de Tarento / Young Tarentine", mármol / marble, 1938


El 22 de Enero es el cumple de

Joseph Wolf, artista alemán nacido en 1820 especializado en ilustraciones de historia natural. 
Se trasladó en 1848 al British Museum, y se convirtió en el ilustrador preferido de exploradores y naturalistas, incluidos David Livingstone, Alfred Russel Wallace y Henry Walter Bates. Wolf representó a los animales fielmente, en posturas naturales y se le considera uno de los grandes pioneros en el arte de vida salvaje. 
Según Sir Edwin Landseer, el mejor y más completo artista de animales que ha vivido.
Las habilidades de Wolf fueron ampliamente aclamadas durante su vida. Estableció el arte de vida salvaje como género y sus observaciones de aves vivas le permitieron producir ilustraciones muy precisas y posturas realistas. Gran observador, podía salir de viaje y al regreso producier bocetos muy precisos de memoria.
Murió en 1899.

“Aye Aye (Daubentonia madagascariensis) adulto / adult"
Litografía de una monografía de Owen / lithography after a monograph by Owen
El original, acuarela sobre papel / original piece, watercolor on paper, 34,2 x 35,2 cm., c.1863

Joseph Wolf en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CXLIX-2)]


El 23 de Enero es el cumple de

Édouard Manet, pintor francés nacido en 1832, reconocido por la influencia que ejerció sobre los iniciadores del impresionismo. Murió en 1883.
Más imágenes e información en posts previos.

"Un Bar en el / A bar in the Folies-Bergère, óleo sobre lienzo / oil on canvas, 96 × 130 cm., 1881-82. Courtauld Institute of Art, Universidad de Londres, Reino Unido / UK

Édouard Manet en "El hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All links]
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Leon Golub, pintor estadounidense nacido en 1922 en Chicago, Illinois, donde también estudió, recibiendo su Licenciatura en la Universidad de Chicago en 1942, y su Licenciatura y Master en Bellas Artes en el Instituto de Arte de Chicago en 1949 y 1950, respectivamente.
Estaba casado con y colaboró con la artista Nancy Spero.
En Chicago se involucró con otros pintores, conocidos como el grupo Roster Monster, que creía que una relación observable con el mundo exterior y con los acontecimientos reales era esencial si una pintura pretencía tener alguna relevancia para el espectador o la sociedad. Esta visión orientó obra de Golub largo de toda su carrera.
Golub, que siempre pintó en un estilo figurativo, se basó en diversas representaciones del cuerpo de la antigua escultura griega y romana, en las fotografías de las competiciones de atletismo, en la pornografía gay; a menudo extraídas directamente de una enorme base de datos de imágenes periodísticas de los medios de comunicación que fue reuniendo. Comparó su proceso de pintura con la técnica escultórica y empleó un método de estratificación y raspado de la pintura, a veces usando un cuchillo de carnicero, dejando cantidades variables de lienzo sin tocar.
Murió en 2004.

"Interrogatorio II / Interrogation II", acrílico sobre lienzo / acrylic on canvas, 304,8 x 436,7 cm., 1981.
Art Institute of Chicago (Estados Unidos / USA)

Leon Golub en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CXII)]


Hoy, 24 de Enero, es el cumple de

Konstantin Fyodorovich Bogaevsky (Kонстантин Фёдорович Богаевский), pintor ruso nacido en 1872, notable por sus paisajes simbolistas.
Estudió en la Academia Imperial de las Artes entre 1891 y 1897, en las clases de Arkhip Kuindzhi. Su arte no resultó popular en la Academia, e incluso llegó a ser temporalmente separado por "falta de talento". A pesar de ello, Kuindzhi siempre tuvo gran respeto por su pupilo y lo protegió. En 1898 Konstantin viajó a Italia y Francia, donde se familiarizó con la obra de Claude Lorrain, a quien proclamó su auténtico maestro. Su primera exposición tuvo lugar en Moscú en 1898.
Desde 1900 trabajó en Fedosiya. El tema principal de su obra pasaron a ser los paisajes simbolistas de una tierra inexistente (conocida para sus amigos como Bogaevia) que él veía sólo en sueños. En 1906 exhibió su obra en la Exposición del Arte Ruso organizada por Sergei Diaghilev, y en 1911 visitó Italia donde vio en directo las pinturas de Mantegna, que tendrían una gran influencia en su obra tardía. Murió en 1943.

"Итальянский пейзаж / Paisaje italiano / Italian Landscape", 1911
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Vasily Ivanovich Surikov (Василий Иванович Суриков), destacado pintor ruso de temas históricos a gran escala, nacido en 1848 (12 de enero según el calendario juliano). Sus principales piezas son algunas de las pinturas más conocidas de Rusia.
Surikov nació en Krasnoyarsk, Siberia, donde un monumento en su honor fue inaugurado recientemente por sus bisnietos, Nikita Mikhalkov y Andrei Konchalovsky. En 1869-1871 estudió con Pavel Chistyakov en la Academia Imperial de las Artes.
En 1877 Surikov se instaló en Moscú, donde contribuyó con algunos frescos imponentes a la Catedral de Cristo Salvador. En 1878 se casó con Elizabeth Charais, una nieta del decembrista Svistunov. En 1881 se unió al movimiento Peredvizhniki. Desde 1893 fue miembro titular de la Academia de San Petersburgo de las Artes. Surikov fue enterrado en el Cementerio Vagankovskoye, en Moscú.
Murió en 1916.

"Взятие снежного городка / La toma de la Fortaleza de Nieve / The Taking of the Snow Fortress"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 1891.
Museo Estatal Ruso (San Petersburgo, Rusia / St. Petersbourg, Russia)

La pintura retrata un divertido juego típico del último día de Shrovetide. Se construye un pequeño pueblo de nieve y hielo. Un grupo debe defender el pueblo mientras otro lo ataca /
The painting portrays an amusing game typically played on the last day of Shrovetide. A small town would be built from snow and ice. One group would guard the town while the other attacked.

Vasily Surikov en "El Hurgador" / in this blog[Sucedió en el museo (III)], [Sucedió en el museo (III) - Anexo]


Textos en inglés / English translation

On January 18 is the birthday of

Antoine Pevsner, sculptor born in Klimavichy, Russia in 1888.
Along with his brother Naum Gabo, he received a first scientific training that gave him the spirit of inquiry with which all his work develops.
In 1911 he left the Academy of Fine Arts in St. Petersburg and traveled to Paris, where he admired the work of Delaunay, Gleizes, Metzinger and Léger.
On a second visit to Paris in 1913, he met Modigliani and Alexander Archipenko, who stimulated his interest in Cubism; That same year saw the exhibition of Umberto Boccioni on architectural constructions, which interested him deeply. After spending the war years in Oslo, he returned to Russia in 1917 and taught with Kandinsky and Malevich, at the Academy of Fine Arts in Moscow.
In 1920, Pevsner and Gabo publish the Realist Manifesto, where claim that art has an absolutely independent value and a role in society, whether capitalist, socialist or communist, making clear their stance on Constructivism and Suprematism. In 1923 he settled in Paris, obtaining French citizenship in 1930.
He died in 1962.

Lincon Muteta, Zimbabwean sculptor born in 1975.
A native of the Highfield area of Harare, Muteta is the youngest of four in a family which originates from Mutoko; his totem is "Soko Murehwa", or the monkey. He began sculpting in 1989 while in secondary school in Harare, later becoming an assistant to Danny Kanyemba. He was encouraged to start work on his own as a full-time sculptor by Moses Masaya.
He has a great love for shona culture and this coupled with his imaginative and innovative ability has ensured that his work is of a very high quality and standard and has earned him admiration from collectors around the world.
Lincon bases his work on day-to-day events that interest him and the feelings and emotions of the people around him. His faces and gestures reflect the joys and sadness experienced by the sprawling population of Chitungwiza suburb where he also lives.
When questioned on his motivation to sculpt Lincon says;- "I guess God gave me the talent and courage to sculpt so as to bring back our vanishing cultural heritage for the sake of future generation."

On January 19 is the birthday of

Paul Cézanne, French Post-Impressionist painter born in 1839, considered the father of modern painting. He died in 1906.
More images and information in previous posts.

Georg Roemer, German sculptor born in 1868 in Bremen.
He studied in Dresden, Berlin, Paris, Rome and Florence. He was a student of Adolf von Hildebrand. Among his works are the reliefs of the cornice of the main facade of the theater district of Lübeck, comprising the central figure of Apollo and the nine muses, escorted to the side by the allegorical figures of Comedy and Tragedy.
During World War (1915), and under the direction of Harry Maasz, did a monument in memory of the son of Ida Boy-Eds for the cemetery of Lübeck. Along with a monument to the volunteers of war Carl Schütt were his first two local jobs.
Other commisions made by the sculptor were the sculptures for the Kunsthalle Bremen, four bronze figures and bust of the mayor of Bremen, Otto Gildemeister. He also created the statue of Ludwig Franzius.
He died in 1922.

On January 20 is the birthday of

Mark Ryden, American painter born in 1963, part of the Lowbrow (or Pop Surrealist) art movement. He was dubbed "the god-father of pop surrealism" by Interview Magazine. Ryden's aesthetic is developed from subtle amalgams of many sources: from Ingres, David and other French classicists to Little Golden Books.[3] Ryden also draws his inspiration from anything that will evoke mystery; old toys, anatomical models, stuffed animals, skeletons and religious ephemera found in flea markets.
From 1988 to 1998 Ryden made his living as a commercial artist. During this period Ryden created numerous album covers including, Michael Jackson's Dangerous and Red Hot Chili Peppers' One Hot Minute. Also during this time, Ryden created book covers including Stephen King's novel Desperation and The Regulators. Ryden made a living as a commercial artist until his work was taken up by Robert Williams, a former member of the Zap Comix collective, who in 1994 put it on the cover of Juxtapoz, a magazine devoted to "lowbrow art".
Ryden raised in Southern California, and his solo debut show entitled "The Meat Show" was in Pasadena, California in 1998.

Jesús Fructuoso Contreras, Mexican sculptor born in 1866. Due to the support he received from the government of Porfirio Diaz, he was able to work on various monuments, including twenty bronze sculptures on the Paseo de la Reforma in Mexico City.
He received his primary education at Placido Jimenez's school, where he studied drawing. Such was his success that at 14 years, his classmates and teachers supported him to continue his studies at the National School of Fine Arts in Mexico City. At the age of 21, he was given a scholarship by the government to study in Paris.
One of his greatest achievements was to found, with support from the government of Aguascalientes, the Fundición Artística Mexicana, where some of the sculptures on Paseo de la Reforma were created.
He died in 1902.

On January 21 is the birthday of

Adriaen van der Werff, painter, sculptor and architect born in Kralingen, near Rotterdam, Netherlands, in 1659.
He was a student of Eglon van der Neer. The Elector Palatine, of whom was court painter, delighted with his talent, he assigned a pension and appointed him nobleman. He painted usually small historical scenes, scenes of private life and portraits.
Van der Werff was considered by his contemporaries as the greatest Dutch painter of his time, before being accused of betraying the Dutch naturalist tradition in the nineteenth century.
His younger brother, Pieter van der Werff (1661-1722), was his student.
Adriaen van der Werff died in 1722.

René Iché, French sculptor born in 1897.
He fought in World War I, where he was injured and gassed. After the war, graduated in law, he changed his life and studied sculpture with Antoine Bourdelle and architecture with Auguste Perret. In 1927, his pacific monument of Ouveillan (a Monumental Modern portic in the South of France) was very appreciated. During his first solo exhibition in 1931, two sculptures were acquired by the Musée national d'art moderne in Paris (now in the Centre Pompidou) and the Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.
Iché was a very good friend of Max Jacob, close to Guillaume Apollinaire, Picasso, Jacques Lipchitz, Zadkine and a childhood friend of Joe Bousquet. He sculpted the faces of André Breton, Paul Éluard and Federico García Lorca.
He was amongst one of the 200 pioneers of the French Resistance - he was in the Groupe du musée de l'Homme - during the summer of 1940 and participated at the Degenerate art exhibitions. He sculpted so La Déchirée (The Torn), which was brought to London and given to General Charles de Gaulle, became one of the symbols of the French Resistance.
He died in 1954.

On January 22 is the birthday of

Joseph Wolf, German artist born in 1820 who specialized in natural history illustration.
He moved to the British Museum in 1848 and became the preferred illustrator for explorers and naturalists including David Livingstone, Alfred Russel Wallace and Henry Walter Bates. Wolf depicted animals accurately in lifelike postures and is considered one of the great pioneers of wildlife art. Sir Edwin Landseer thought him "...without exception, the best all-round animal artist who ever lived".
Wolf's abilities were widely acclaimed even in his lifetime. Wolf established wildlife art as a genre and his observation of living birds allowed him to produce illustrations in very accurate and lifelike stances. On occasion he would come back from a trip and produce very accurate sketches from memory.
He died in 1899.

On January 23 is the birthday of

Édouard Manet, French painter born in 1832, known for his influence on the founders of Impressionism. He died in 1883.
More images and information in previous posts.

Leon Golub, American painter born in 1922 in Chicago, Illinois, where he also studied, receiving his BA at the University of Chicago in 1942, and his BFA and MFA at the Art Institute of Chicago in 1949 and 1950, respectively.
He was married to and collaborated with the artist Nancy Spero.
In Chicago he became involved with other painters, known as the Monster Roster group, which believed that an observable connection to the external world and to actual events was essential if a painting was to have any relevance to the viewer or society. This is a view that informed Golub's work throughout his career.
Golub, who always painted in a figural style, drew upon diverse representations of the body from ancient Greek and Roman sculpture, to photographs of athletic competitions, to gay pornography; often pulled directly from a huge database he assembled of journalistic images from the mass media. He likened his painting process to sculptural technique and employed a method of layering and scraping away paint, sometimes using a meat cleaver, leaving varying amounts of canvas untouched.
He died in 2004.

Today, January 24, is the birthday of

Konstantin Fyodorovich Bogaevsky (Константин Фёдорович Богаевский), Russian painter born in 1872, notable for his Symbolist landscapes.
He studied at the Imperial Academy of Arts in the class of Arkhip Kuindzhi. The art of young Konstantin was not popular with the Academy and he was even at some stage temporarily discharged from the Academy for "lack of talent". Despite this, Kuindzhi always had a high respect for his pupil and protected him. In 1898 Konstantin traveled to Italy and France where he became acquainted with works of Claude Lorrain, whom he proclaimed as his true teacher. His first exhibition was in Moscow in 1898.
Since 1900 Bogaevsky works in Feodosiya. The main theme of his works became the symbolist landscapes of a non-existent land (known to his friends as Bogaevia) that he saw only in his dreams.
In 1906 he exhibited his paintings on Exposition de l'Art Russe organized by Sergei Diaghilev. In 1911 he visited Italy and discovered for himself the paintings of Andrea Mantegna, they were to strongly influence Bogaevsky's own later work.
He died in 1943.

Vasily Ivanovich Surikov (Васи́лий Ива́нович Су́риков), foremost Russian painter of large-scale historical subjects born in 1848 (Julian calendar: January 12). His major pieces are among the best-known paintings in Russia.
Surikov was born in Krasnoyarsk, Siberia, where a monument to him was recently opened by his great-grandsons, Nikita Mikhalkov and Andrei Konchalovsky. In 1869-1871 he studied under Pavel Chistyakov at the Imperial Academy of Arts.
In 1877, Surikov settled in Moscow, where he contributed some imposing frescoes to the Cathedral of Christ the Savior. In 1878 he married Elizabeth Charais, a granddaughter of the Decembrist Svistunov. In 1881 he joined the Peredvizhniki movement. From 1893 he was a full member of the St.Petersburg Academy of Arts. Surikov was interred at the Vagankovskoye Cemetery in Moscow.
Murió en 1916.

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